مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20685 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

انسان سعادت واقعي را از كجا ميتواند به دست آورد؟

برادر گرامي! براي پيدا كردن سعادت، در مرحلة اوّل، بايد آن را شناخت كه سعادت چيست; سپس دنبال راههاي تحصيل آن رفت.

قرآن مجيد در اين باره ميفرمايد: فَمِنْهُمْ شَقِيُّ وَ سَعِيد... # خَـَـلِدِينَ فِيهَا مَادَامَتِ السَّمَـَوَ َتُ وَ الاْ ?َرْض... وَ أَمَّا الَّذِينَ سُعِدُواْ فَفِي الْجَنَّةِ;(هود،105و108) برخي از انسانها بدبخت و برخي خوشبختند، امّا كساني كه به سعادت رسيدهاند، براي هميشه در بهشت جاودانهاند.

علامه طباطبايي; ميگويد: سعادت هر چيزي، به اين است كه به خيري كه توسط آن كامل ميشود و از آن لذت ميبرد، نايل شود، و انسان چون مركب از روح و جسم است، اگر به خير جسمي و روحي برسد، به سعادت رسيده است;(تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ج 11، ص 18، جامعه مدرسين.) از اين رو، در روايتي امام صادقميفرمايد: سعادت، وسيلة خوبي است كه سعيد را به نجات ميرساند.(ميزان الحكمة، محمدي ري شهري، ج 4، ص 459.)

سعادت واقعي، از ديدگاه قرآن و روايات، به اين معنا است كه انسان طوري زندگي كند، كه روح خويش را به كمال برساند و اهل نجات گردد، گرچه در زندگي دنيايي و مادي نيز، خوشبختي همانطور كه گفته شد، مطرح است; يعني اگر خير و لذت حلال، در زندگي كسي باشد، او سعادت دنيايي را به دست آورده است; به اين خاطر در روايتي از رسول اكرمميخوانيم: از جمله چيزهايي كه سبب سعادت انسان مسلمان ميشود، عبارتاند از: الف ـ فرزند صالح و مؤمن; ب ـ همسر ايدهال و مطلوب; ج ـ وسيله سواري; د ـ مسكن مناسب. اينها موجب ميشود كه انسان به سعادت جسمي برسد و اگر در كنار اين داراي ايمان بوده و عبادات و اعمال خير انجام داده بنده شايسته خدا باشد ـ كه به تعبير قرآن در آخرت نيز به بهشت وارد شود ـ به سعادت حقيقي و واقعي رسيده است، هر چند در دنيا از رفاه برخوردار نباشد.

خلاصه آنكه، سعادت واقعي در گرو توجه كافي به جسم و جان يا به عبارت ديگر توجه كافي هم به دنيا و هم به آخرت است. به اين معني كه كه بايد خير و صلاح را در هر دو زمينه جستجو كنيم. خواهان سعادت حقيقي نبايد از تأمين سعادت خود در آخرت غافل شود و گمان كند كه سعادت تنها در گرو رفاه دنيايي است. چنانكه متأسفانه بسياري دچار اين توهم شده، از سعادت واقعي فاصله گرفته و همة استعداد خود را صرف اهداف زودگذر دنيايي كردهاند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.